środa, 8 maja 2013

The Shadow of the Other

Tytuł: The Shadow of the Other
Autor: atypicalsnowman
Długość: ~28 tys słów
ostrzeżenia: niewiele - creature!fic, trochę angst

Zdecydowałam się na ten fik, bo właśnie na snarry.hekko.pl Wiana wrzuciła ostatni, przetłumaczony rozdział. Mój link jest do oryginału, ale wynika to raczej z profilu strony.
atypicalsnowman jest bardzo płodna, ale dość przeciętna, jej opowiadania przeczytałam chyba wszystkie, ale niewiele z nich pamiętam. The Shadow jest wyjątkiem, od pierwszej lektury pamiętam go doskonale.

Ten fik ma wiele wad, które szczególnie dobrze wyszły przy okazji tłumaczenia, czytając w oryginale miałam jakoś lepszą percepcję, ale to już nie pierwszy raz - zazwyczaj te pisane po angielsku wydają mi się lepsze - wobec polskich jestem dużo bardziej wymagająca.

Czasem jest tak, że w snarry nie spodoba mi się jedno zdanie - i potrafię porzucić lekturę. Jednak są też takie opowieści, które lubię i cenię, mimo że widzę ich liczne niedostatki. Tak jest z Cieniem - jest według mnie wyjątkowym fikiem. Nie dla mnie osobiście - broń boże - ale pośród innych. Bardzo odważna kreacja Severusa jako oddanego i posłusznego elfa - można było sobie tym pomysłem strzelić w kolano, ale autorka wybroniła swoją wersję wydarzeń. Jednak jeszcze lepszy był opis zmagań Harry'ego podczas miesiąca zalotów - kiedy walczył z pragnieniami (niekoniecznie chwalebnymi) i musiał na nowo określić swoje relacje z Severusem.

Po odjęciu całej fanfikowej otoczki (pretekstów i klątw i tak dalej) pozostaje nam całkiem ciekawa metafora - próba pokazania tego, czym jest zakochanie, czego często pragniemy w związku i cienkiej granicy między miłością do osoby a potrzebą posiadania kogoś, kto cię kocha. Na ile możemy sobie na to pozwolić a kiedy już zaczynamy krzywdzić.

The Shadow to zbiór kilku niegłupich obserwacji, zdecydowanie zbyt słodkie zakończenie, nie najgorsze kreacje bohaterów (szczególnie początkowe rozterki Harry'ego). Warto przeczytać nawet, jeśli się nie spodoba. Polecam.  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz